Google Adwords: het ultieme stappenplan

1. Begin met zoekwoordonderzoek.

Voordat u begint met Google Adwords is het eerste wat u wilt doen een zoekwoorden onderzoek. Start met het identificeren potentiële zoekwoorden. Mocht u hierbij hulp nodig hebben dan kunt u gebruik maken van een zoekwoordplanner in Google Adwords om ideeën te genereren en uw lijst te verfijnen op basis van de concurrentie en het zoekvolume.

2. Zorg voor een geoptimaliseerde bestemmingspagina.

Uw advertenties worden doorgeleid naar een bestemmingspagina op uw website. Voordat uw de advertentie maakt is het van belang dat deze pagina optimaal geoptimaliseerd is inzake SEO en conversie. Mocht u hierbij hulp nodig hebben dan kunt u altijd contact opnemen met een erkend internet marketing bureau.

Het is belangrijk om het zoekwoordonderzoek op uw bestemmingspagina op te nemen. Door middel van specifieke zoekwoorden in de verschillende SEO elementen van uw pagina op te nemen (paginatitels, headers, meta-beschrijvingen), behaalt u twee belangrijke doelen:

U verhoogt de kans dat Google Adwords uw pagina rangschikt in de zoekresultaten.

U verbetert de score van de advertentiekwaliteit. Deze score wordt gekenmerkt door de nauwkeurigheid van uw zoekwoorden. Een hogere kwaliteitsscore in Google Adwords betekent een stijging in de vertoningen van uw advertenties. Dit zal resulteren in algemeen betere prestaties en resultaten binnen Google Adwords.

3. Begin met uw Google Adwords campagne

Begin met het vaststellen van uw bod per zoekwoord en het budget, vervolgens kunt u een advertentiegroep in de campagne maken. Mocht u niet op de hoogte zijn hoe u advertenties structureert raadpleeg dan deze pagina voor meer informatie. Wanneer u een advertentiegroep aanmaakt binnen Google Adwords, selecteert u een aantal zoekwoorden waarop u wilt focussen welke verwant aan elkaar zijn. Hou er rekening mee dat een groot aantal zoekwoorden kan zorgen dat uw advertentie doelgerichtheid zou kunnen missen. Door meerdere advertentiegroepen te maken met een aantal zoekwoorden kunt u nauwkeuriger uw advertentie tonen binnen uw doelgroep.

De volgende tips kunnen u helpen om goed geoptimaliseerde advertenties binnen Google Adwords te maken:

Gebruik specifieke zoekwoorden in uw advertentiegroep om differentie toe te passen

Zorg voor een duidelijke oproep tot actie in uw advertentie.

Voorkom dat uw advertentie wordt afgekeurd, volg de richtlijnen van Google Adwords.

Zorg voor verschillende advertentie varianties in uw advertentiegroepen, zo kunt u zien welke zoekwoorden de beste resultaten opleveren.

 

4. Meet uw resultaten en optimaliseer in dien nodig.

Uw uiteindelijke doel is altijd het verhogen van conversies. Of dit zal meestal gaan om een betaling of bestelling. Maar kan ook gaan om een registratie op de website of aanmelding van een nieuwbrief.

Het is belangrijk dat u naast de gemiddelde positie en kosten per klik, ook kijkt naar het aantal conversies en de kosten per deze conversie meet. Zo krijgt u meer inzicht in de effectiviteit van Google Adwords als content.

Naast het volgen van uw Google Adwords-statistieken, zoals klikfrequentie, kosten per klik en gemiddelde positie, moet u ervoor zorgen dat u ook het aantal conversies met betrekking tot uw advertenties en uw kosten per conversie meet. Op deze wijze kunt u de effectiviteit van Google Adwords bepalen als content distributie kanaal.