Er zijn van die merken die een bepaald item hebben gecreëerd die qua populariteit ruim de rest van de items heft overschreden. Als je aan dat modemerk denkt, denk je dan ook aan dat items. Voorbeelden van het modemerk Chanel zijn het zwarte Chanel tasje en de parfum Chanel N.5. In deze blog bespreek ik een aantal recentere items die de populariteit van een aantal modemerken goed hebben geholpen.
Kenzo
Kenzo staat natuurlijk bekend om zijn t-shirts en zijn truien met het hoofd van een tijger erop geprint. De populariteit van dit item is nauw verbonden met de social media. De shirts zijn namelijk door grote namen als Rihanna, Selena Gomez en Beyoncé gedragen. Zodoende is het item onder het brede publiek populair geworden. Overigens had het weinig gescheeld of dit item had nooit op de markt gekomen. Het merk is in 1970 gesticht door de Japanner Kenzo Takada. Kenzo heeft tot 1999 zelf voor het merk gewerkt, echter bleef zijn mening na zijn pensioen nog steeds van belang. In 2008 waren Carol Lim en Humberto Leon aangesteld als ontwerpers. Het was het idee van Leon om een trui te maken van sweatshirts materiaal en daar het tijgerhoofd op te printen. Echter was Kenzo Takado, de oprichter, het niet eens met de keuze van sweatshirt als materiaal. Hij zei dat het modemerk sweatshirt niet als materiaal gebruikte. Gelukkig is dit iconische item toch op de markt gekomen, het is namelijk het oogappeltje van het merk geworden.
BALR.
Balr is in 2013 onder andere opgericht door professioneel voetballer Demy de Zeeuw. Het was zijn idee of de levensstijl van een professioneel voetballer open te stellen voor het brede publiek. Het merk werkt vooral met de kleuren zwart en wit. Het iconische item van het modemerk is een simpel t-shirt waar de tekst BALR. Op staat. Deze populariteit werd mede geholpen door het feit dat vele professionele voetballers de items van het merk in 2014 gingen dragen. Zo werd het merk nog bekender onder het brede publiek en wel precies ook via de personen waartoe het doel van het merk zich had gericht. Demy heeft tot 2015 nog geprobeerd zijn voetbalcarrière nieuw leven in te blazen na zijn erge blessure tijdens het WK in Afrika. Echter besefte hij zich dat hij succesvol kon zijn met het modemerk en heeft zich toen volledig hierop gestort. En met positieve gevolgen, het modemerk heeft namelijk in 2018 een omzet behaalt van 20 miljoen euro.